Retenciones en la ronda de Dalt
Mobilitat

El Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona, bloquejat fins al proper mandat

La manca de consens portarà el govern de Jaume Collboni a les eleccions municipals amb una planificació caducada des de 2025

Altres informacions: El Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona, encallat: “Cal trobar la manera de tirar-lo endavant”

Llegir en Català
Publicada

Notícies relacionades

El nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de Barcelona haurà d'esperar, com a mínim, fins a la segona meitat de 2027.

La manca d'una estratègia consensuada, que faciliti l'acord entre les entitats que formen el Pacte per la Mobilitat i el vistiplau del Consell Municipal, provocarà que la ciutat mantingui una estratègia caducada des de 2025.

L'evolució de la proposta anunciada per l'Executiu local quedarà pendent per al proper mandat, i estarà obligada a abordar el descontentament de patronals i gremis catalans, que s'han mostrat especialment crítics davant la planificació municipal.

"Incapacitat política"

Jordi Martí Galbis, líder de Junts --i de l'oposició-- a l'Ajuntament de Barcelona, ha lamentat la "incapacitat política del govern de Collboni" per aprovar un nou pla que faciliti els desplaçaments a la capital catalana.

El líder del grup municipal de Junts a l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí Galbis

El líder del grup municipal de Junts a l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí Galbis EUROPA PRESS

"Si fins ara no han aconseguit el suport i el consens de l'oposició ni dels membres del Pacte per la Mobilitat, dubto que siguin capaços d'aprovar aquest nou pla d'aquí a les eleccions", ha afirmat l'edil durant la seva participació a Hotel Metrópoli, el videopodcast de Metrópoli.

Davant d'aquest escenari, el regidor juntaire el grup del qual és l'únic que pot facilitar aquesta aprovació a l'Executiu de Collboni sense necessitat de sumar altres suports, ha donat per "descartada" aquesta possibilitat abans dels comicis, fet que mantindrà una estratègia "caducada" fins al proper mandat.

Propostes municipals

D'entre les propostes municipals englobades en el plantejament del futur PMU, hi ha la pacificació de 20 quilòmetres de carrers, la connexió del tramvia per la Diagonal i l'increment de zones restringides o regulades al trànsit, així com la creació de 55 nous quilòmetres de carrils bici a la calçada.

Càrrega i descàrrega al carrer del Consell de Cent

Càrrega i descàrrega al carrer del Consell de Cent SIMÓN SÁNCHEZ Barcelona

L'introducció de més limitacions a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) i la reconversió de la Gran Via i de les avingudes Diagonal i Meridiana com a corredors prioritaris per al transport públic, són altres aspectes destacats de la iniciativa impulsada pel govern socialista barceloní.

En recents declaracions a aquest mitjà, el Consell de Gremis va expressar el seu desacord amb la "supressió de trànsit privat" i va reclamar la recerca de fórmules per aconseguir un renovat PMU "respectant i treballant les al·legacions que s'hagin presentat".

Mou-te per Barcelona també va lamentar la manca d'un PMU vigent, equiparant l'afectació per a la mobilitat de la ciutat a una "manca de pressupostos" al consistori.

Mobilitat metropolitana

Martí Galbis també ha advertit sobre l'estratègia marcada pel Pla Director Urbanístic Metropolità (PDUM), que ja va rebre més de 5.000 al·legacions per la seva voluntat de reduir a la meitat el trànsit a la Gran Barcelona per al 2050, una mesura que, segons l'edil, s'ha de "agafar amb pinces".

"La reducció dràstica de la mobilitat privada s'ha de vigilar molt. Una cosa són els somnis i una altra és la realitat de l'estructura econòmica i dels operadors de la ciutat", ha assenyalat el regidor de Junts.

L'alcaldable ha remarcat la necessitat de tenir una ciutat "més verda i amb menys vehicles privats", però ha insistit que s'ha de fer "progressivament i en base a un pacte amb la ciutat".

Sobre aquesta qüestió, les entitats esmentades apuntaven a Metrópoli la importància de comptar amb una ordenació del sòl urbà "d'acord amb les necessitats de la ciutadania", i van subratllar que "eliminar vehicles que van a fer una feina sense oferir una contraprestació aporta al col·lapse de la ciutat i a generar més contaminació".