Collboni pressiona per aprovar l’ús de pistoles tàser a la Guàrdia Urbana aquest mes de juliol i demana "responsabilitat" a ERC
L’alcalde espera recollir els suports necessaris en el proper ple municipal, mentre exigeix a la Generalitat i a l’Estat un enduriment de les penes de presó per narcotràfic i tinença il·lícita d’armes després dels darrers incidents a la ciutat
Relacionat: Sirera obre una oficina del PP a Nou Barris i promet tàsers per a la Guàrdia Urbana
Notícies relacionades
L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha fixat el ple municipal d’aquest mes de juliol com l’escenari clau per desencallar una de les qüestions de seguretat més debatudes al consistori: la dotació de pistoles tàser per a la Guàrdia Urbana.
L’edil socialista ha expressat aquest dimarts davant dels mitjans de comunicació la seva confiança en assolir els acords polítics necessaris per donar llum verda a la mesura, posant el focus de manera molt específica en el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), a qui ha apel·lat directament a la "responsabilitat" perquè reconsiderin el seu rebuig a aquests dispositius elèctrics.
La "contradicció" dels republicans i la normalització del tàser
Durant la seva compareixença, Collboni no ha amagat la seva sorpresa davant la postura de la formació independentista. L’alcalde ha assenyalat la paradoxa que els republicans "alcin la veu" exigint dotar la Guàrdia Urbana de més instruments per combatre la multireincidència als carrers de la capital catalana, però al mateix temps es neguin a donar suport a la implementació dels tàser.
Pistoles Tàser en una imatge d’arxiu / EUROPA PRESS
"No entenc per què la Guàrdia Urbana no pot tenir-los", ha lamentat el primer edil. Collboni ha contextualitzat la seva incomprensió amb dades a nivell autonòmic: actualment, gairebé 80 cossos de policia local a tot Catalunya ja disposen d’aquest tipus d’armes no letals, igual que els Mossos d’Esquadra.
Collboni ha recordat que ERC governa en diversos municipis catalans on l’ús dels tàser està plenament aprovat per les autoritats locals, i ha incidit que, durant l’etapa en què els republicans ostentaven el control del Departament d’Interior a la Generalitat, la policia autonòmica catalana també operava amb aquests dispositius.
Pel que fa a l’aritmètica necessària per tirar endavant la votació, el govern municipal també mira cap a les files de Junts. La formació postconvergent va retirar fa uns mesos el seu suport inicial a aquesta iniciativa. Preguntat per l’estat de les negociacions amb aquest grup, Collboni ha reclamat "prudència", mostrant-se esperançat que la direcció de Junts acabi prenent una decisió positiva que decanti la balança al plenari de juliol.
Imatge d’una pistola tàser
Posició de Junts
Per la seva banda, el portaveu adjunt de Junts a l’Ajuntament de Barcelona, Damià Calvet, ha afirmat que si l’alcalde Jaume Collboni els "hagués fet cas" l’estiu passat, la Guàrdia Urbana ja disposaria de les pistoles tàser.
"Sempre hem manifestat que la Guàrdia Urbana disposi d’aquests mecanismes, però s’ha perdut un any perquè el govern de Collboni no va fer cas a les nostres propostes i mentrestant la percepció d’inseguretat ha anat creixent", ha sostingut Calvet.
Incrementar les penes de presó
Més enllà de la dotació material de la policia local barcelonina, l’alcalde ha aprofitat la intervenció per llançar un missatge sobre la situació de seguretat davant l’augment de la criminalitat greu.
Dos agents de la Guàrdia Urbana en una imatge d’arxiu / GUÀRDIA URBANA BCN
Collboni ha insistit en la urgència de reforçar l’activitat policial als carrers --fent una crida explícita a una major implicació dels Mossos d’Esquadra i de les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat-- i ha posat sobre la taula la necessitat de reformes legislatives per incrementar les penes de presó vinculades al tràfic de drogues i a la tinença il·lícita d’armes.
"Espanya continua sent un lloc barat on traficar amb drogues o tenir armes de foc. Això no pot ser", ha sentenciat amb duresa el líder de l’executiu local. En aquesta línia, ha volgut alinear el seu discurs amb les recents declaracions de la consellera d’Interior, subratllant que sota cap concepte "es pot normalitzar la tinença d’armes ni es pot banalitzar el consum de drogues".
Després dels darrers fets violents registrats a Barcelona, que han generat alarma ciutadana, l’alcalde ha instat tant el Govern de la Generalitat com l’Executiu central a treballar sense demora i dins del marc de les seves respectives competències per "afrontar" de cara aquesta problemàtica, reclamant una resposta penal i policial més severa que dissuadeixi l’assentament del crim organitzat al territori.