L'Ajuntament de Barcelona ha fet un pas ferm en la seva estratègia integral de seguretat pública, combinant el desplegament tecnològic als carrers amb una major coordinació judicial.
L'alcalde de la ciutat, Jaume Collboni, ha anunciat aquest dimarts, 19 de juny, un pla d'expansió de la videovigilància que transformarà el control de l'espai públic en punts neuràlgics, avalat a més pels primers resultats de la pionera Oficina Adscrita a la Fiscalia (OAF) de la Guàrdia Urbana, dissenyada específicament per combatre la multireincidència.
Expansió del control: del Raval al Front Marítim
El mapa de la videovigilància a Barcelona experimentarà un creixement notable a curt termini. Durant el mes de juliol, el consistori iniciarà les obres per instal·lar 13 noves càmeres a la Rambla del Raval, que estaran plenament operatives a finals d'any.
Càmera de seguretat en imatge d'arxiu
De forma paral·lela, la icònica plaça Reial serà dotada amb 20 dispositius que permetran monitorar tant el seu gran espai central com l'interior dels característics porxos que l'envolten.
Altres zones
Aquest desplegament es complementa amb actuacions imminents de cara a la temporada estival. Coincidint amb la revetlla de Sant Joan, ja han entrat en funcionament 12 càmeres al Front Marítim, abastant el tram comprès entre la plaça del Mar i l'Hotel Arts, amb la particularitat que els objectius no enfoquen directament la zona de sorra de la platja per preservar la intimitat dels banyistes.
Així mateix, des de mitjans de juny s'està procedint a la col·locació d'altres sis terminals a l'avinguda de la Catedral, l'activació dels quals està programada per al proper mes d'octubre.
El cor turístic de la ciutat també veurà reforçada la seva vigilància. El projecte de transformació urbanística de La Rambla comporta la duplicació de la seva actual xarxa de seguretat, passant dels 32 dispositius actuals a un total de 62 un cop acabin les obres.
Més enllà del centre, el govern municipal ja ha completat l'informe de viabilitat tècnica per instal·lar un sistema de control al Turó de la Rovira. Aquest enclavament, que pateix una enorme pressió de visitants i posseeix un alt valor patrimonial, està a l'espera de rebre l'autorització definitiva per part de la Comissió de Control de Dispositius de Videovigilància de Catalunya.
Càmera de seguretat en una imatge d'arxiu
Un escut tecnològic dissuasiu
Actualment, la capital catalana compta amb unes 160 càmeres de seguretat. Tanmateix, l'objectiu fixat per l'actual govern és assolir el miler de dispositius instal·lats a cavall entre aquest mandat i el proper. La primera gran fita és aconseguir que mig miler d'aquestes noves càmeres estiguin actives abans del 2027, repartides en més de 30 espais de tots els districtes.
Jaume Collboni ha justificat aquesta inversió tecnològica subratllant la doble funció de les gravacions: actuen com a element dissuasiu per prevenir conductes delictives i, alhora, posseeixen un valor probatori en els procediments judicials, facilitant la investigació policial i servint com a garantia de protecció per a les víctimes.
La Fiscalia i la Guàrdia Urbana estrenyen el cercle judicial
La tecnologia als carrers és només una cara de la moneda. L'altra és l'agilització de la justícia.
L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, acompanyat de la fiscal en cap provincial de Barcelona, Neus Pujal; el tercer tinent d'alcalde de Seguretat, Albert Batlle, i el cap de la Guàrdia Urbana, l'intendent Pedro Velázquez
L'alcalde ha visitat aquest mateix matí les instal·lacions de la Oficina Adscrita a la Fiscalia (OAF) de la Guàrdia Urbana, acompanyat per la fiscal en cap provincial de Barcelona, Neus Pujal, el tinent d'alcalde de Seguretat, Albert Batlle, i l'intendent major Pedro Velázquez. Aquesta unitat, pionera a tot Espanya en integrar agents d'una policia local com a policia judicial permanent, va començar a operar el passat 23 de febrer.
Formada per un sergent i cinc agents, l'OAF ha gestionat en només quatre mesos un total de 62 expedients, dels quals 51 ja han estat resolts satisfactòriament. La seva tasca se centra en servir d'enllaç directe entre la policia i els jutjats, cosa que permet una resposta immediata davant delictes recurrents. L'anàlisi de casos, la localització d'implicats internacionals i l'acompanyament constant a víctimes vulnerables, especialment en casos de violència de gènere, són els pilars d'aquest equip especialitzat.
Segons ha destacat el mateix Collboni, el pla de xoc impulsat pel consistori ja està donant xifres positives, reflectides en un descens del vuit i mig per cent en els fets delictius vinculats a la multireincidència durant l'últim any.
"Aquesta oficina ens permet actuar amb més eficàcia davant dels delinqüents reincidents i donar una resposta més àgil a la ciutadania", ha assegurat Collboni, que ha subratllat la importància de reforçar la coordinació entre policia i Fiscalia.
"L'objectiu és clar: reduir la impunitat i millorar la protecció de les víctimes, especialment les més vulnerables", ha afegit l'alcalde, destacant que aquesta eina contribueix a una justícia més ràpida i efectiva.
Notícies relacionades
- Collboni pressiona per aprovar l’ús de pistoles tàser a la Guàrdia Urbana aquest mes de juliol i demana "responsabilitat" a ERC
- Un jove agredeix un ancià durant una discussió a l'IKEA de L'Hospitalet de Llobregat
- Detenen un lladre a l'Estació del Nord amb 139 mòbils robats al Primavera Sound quan fugia en bus cap a Romania des de Barcelona
