Dos agentes de ARRO de Mossos durante un 'Pla Kanpai' en Badalona, en la calle Pau Piferrer
Gran Barcelona

Alarma al carrer Juan Valera de Badalona: dues baralles a matxetades en només dues setmanes desfermen la indignació veïnal

Els residents denuncien la degradació i la creixent inseguretat que es viu en aquesta zona del municipi després de ser l’escenari d’una violenta baralla amb armes blanques 15 dies després d’un altre succés idèntic a plena llum del dia

Llegir en Català
Publicada

Notícies relacionades

La tensió i la por es cronifiquen al carrer Juan Valera de Badalona. Els veïns d’aquesta zona, situada al barri de La Salut i compartint un entorn immediat amb el barri de Llefià, van tornar a presenciar una brutal baralla amb armes blanques en plena via pública el passat dilluns, 22 de juny.

Es tracta del segon incident d’iguals característiques registrat al mateix carrer en un interval de només 15 dies, fet que ha encès totes les alarmas sobre la seguretat al veïnat.

Agents dels Mossos durant un 'Pla Kanpai' a Badalona, al carrer Pau Piferrer

Agents dels Mossos durant un 'Pla Kanpai' a Badalona, al carrer Pau Piferrer LUIS MIGUEL AÑÓN

Matxets i ferits

L’últim episodi va tenir lloc el passat dilluns, al voltant de les 17:30 hores. Segons van relatar els testimonis presencials i van confirmar fonts policials, diverses persones d’origen magrebí es van embolicar en una violenta disputa en què es van brandar matxets, deixant un balanç de diversos implicats ferits.

Fins al punt del conflicte s’hi van haver de desplaçar d’urgència múltiples patrulles dels Mossos d’Esquadra i de la Guàrdia Urbana de Badalona per controlar la situació.

Un agent dels mossos escorcollant un identificat durant el 'Pla Kanpai' a Badalona

Un agent dels mossos escorcollant un identificat durant el 'Pla Kanpai' a Badalona ÒSCAR GIL

El perillós precedent del 7 de juny

La gravetat d’aquest nou enfrontament rau en què s’ha produït exactament al mateix punt on el passat 7 de juny, al migdia, ja es va viure una altra dantesca escena.

En aquella ocasió, dos homes d’origen indi van iniciar una baralla amb matxets a l’interior d’un habitatge que posteriorment es va traslladar a la calçada a plena llum del dia, provocant el pànic entre els vianants i veïns que van gravar els fets. Aquell primer succés es va saldar amb dos ferits i la detenció de tots dos implicats.

A aquesta preocupant successió de baralles s’hi suma un tercer incident violent ocorregut al mateix barri el passat 18 de juny al proper carrer Pau Piferrer, on una altra disputa amb armes blanques va acabar amb la detenció d’un home que pretenia llançar còctels molotov contra la façana d’un edifici.

Un barri al límit per la inseguretat

La reiteració d’aquests fets criminals en un perímetre tan estret ha omplert la paciència dels residents de la zona de La Salut i Llefià, que defineixen a Metrópoli la situació actual com "insostenible" davant l’auge de la violència extrema i la presència de delinqüents armats.

Els enfrontaments han tornat a provocar una dura reacció política. L’alcalde de Badalona, Xavier García Albiol, ja va mostrar després del primer incident la seva "indignació i cabreig" a través dels seus canals oficials, titllant els participants d’"autèntics delinqüents" i assegurant que es mantindrà la fermesa policial per evitar que aquest tipus de perfils assentin la seva activitat als carrers de la ciutat.

Mossos durant el 'Pla Kanpai' a Badalona

Mossos durant el 'Pla Kanpai' a Badalona ÒSCAR GIL

Els Mossos d'Esquadra mantenen les investigacions obertes per esclarir el rerefons d’aquests atacs creuats i frenar l’escalada de violència a la zona.

Delinqüents reincidents

La tipologia delictiva d’aquests carrers està fortament marcada per perfils de delinqüents reincidents que, tot i acumular desenes d’antecedents policials, entren i surten dels jutjats de manera sistemàtica, generant una profunda sensació d’impunitat.

"No són bandes organitzades disputant-se el control de la ciutat, són delinqüents habituals, molts d’ells amb problemes d’okupació il·legal, que resolen les seves diferències amb armes prohibides al mig de la vorera", lamenten a aquest mitjà fonts veïnals, que asseguren evitar aquests carrers a determinades hores de la tarda i de la nit.

Agents dels Mossos en un bar durant un 'Pla Kanpai' a Badalona, al carrer Pau Piferrer

Agents dels Mossos en un bar durant un 'Pla Kanpai' a Badalona, al carrer Pau Piferrer LUIS MIGUEL AÑÓN (MA)

El 'Pla Kanpai': la resposta policial per saturar la zona

Aquesta preocupant realitat és la que obliga els Mossos d’Esquadra, en coordinació amb la Guàrdia Urbana de Badalona i la Policia Nacional, a situar aquest sector en el mapa dels seus objectius prioritaris.

De fet, aquest entramat de carrers de La Salut i Llefià --Don Pelayo, Floridablanca, Nàpols o Richard Strauss-- sol ser un dels focus principals dels recents dispositius del 'Pla Kanpai' desplegats a la ciutat betulenca.

Preocupació compartida

Aquest pla de xoc metropolità, dissenyat específicament per combatre la multireincidència, funciona mitjançant la saturació policial de zones conflictives: macrocontrols de pas, assalts i inspeccions a locals que serveixen de refugi als delinqüents, i identificació sistemàtica de sospitosos habituals.

En els darrers desplegaments d’aquest pla a la Regió Metropolitana Nord, les actuacions s’han traduït en desenes de detencions (moltes d’elles lligades a la Llei d’Estrangeria i a requeriments judicials pendents), concentrant-se de manera molt intensa en aquest sector de Badalona i la veïna Santa Coloma, que comparteix la problemàtica en aquestes zones limítrofes.