Desestimada la denúncia de sindicats a l'Hospital del Mar després de la defunció de tres pacients a la sala d'espera d'urgències
El jutjat assenyala que no es descriu cap actuació específica i de concret funcionari o autoritat pública que suposi l'abandonament col·lectiu
Context: Moren tres persones a la sala d'espera d'urgències de l'Hospital del Mar de Barcelona
El Jutjat d'Instrucció 9 de Barcelona no ha admès a tràmit la denúncia interposada pel Sindicat de Sanitat de Barcelona, la CGT i la Federació de Treballadors de Catalunya-Intersindical (FTC-IAC) pel "col·lapse" del servei de l'Hospital del Mar de Barcelona.
La denúncia es va interposar per la defunció d'almenys tres persones mentre esperaven a la sala d'urgències el passat mes de desembre, atribuint-li al centre un delicte de traïdoria col·lectiva.
Els sindicats assenyalaven que el 9 de desembre es van arribar a acumular a Urgències 170 pacients, quan la capacitat és de 110, i que 64 d'ells van superar les 24 hores i un va estar 159 hores.
D'aquesta manera, sostenen que, per això, va morir un pacient de 82 anys, i dos més de 92 i 93 anys després de 70 i 58 hores d'espera, respectivament.
Arxiu - Façana de l'Hospital del Mar
Sense encaix penal
El magistrat ha afirmat en l'auto que els fets relatats a la denúncia "no tenen, de cap manera, encaix en el tipus penal" descrit a l'article 409 del Codi Penal.
La conclusió es basa en què no es descriu cap actuació específica i de concret funcionari o autoritat pública que suposi la traïdoria col·lectiva i manifestament il·legal d'un servei públic.
El jutge ha assegurat que "no hi ha cap conducta descrita que integri el concepte de traïdoria en sentit literal ni actuacions doloses de persones concretes, i el que es pretén és una investigació totalment prospectiva especialment prohibida" en el dret penal.
Aspecte del nou Hospital del Mar, on aquest divendres ha caigut el sistema informàtic
"No presenten aparença delictiva"
El ministeri fiscal va informar interessant la inadmissió de la denúncia i l'arxivament de les actuacions per quant que els fets que es fan constar a la denúncia "no presenten cap aparença delictiva ni són constitutius del tipus penal invocat".
Davant d'això, el jutjat ha inadmitit a tràmit la denúncia interposada per no revestir els fets relatats en la mateixa rellevància penal, acordant-se l'arxivament de les actuacions.
Els sindicats que van interposar la denúncia han mostrat la seva "absoluta indignació i rebuig" a la decisió judicial, han subratllat que estava fonamentada en una base fáctica, han defensat la tasca dels treballadors del centre, han lamentat que s'estigui protegint una ineficiència sistèmica i han anunciat que interposaran recurs.