Estación de metro Gaudí Barcelona
Viure a Barcelona

L'estació de metro "fantasma" de Barcelona construïda als anys 60: al barri més car i està fora de servei

Un canvi de plans el 1970 en va alterar la història: el trajecte entre Sagrada Família i Horta es va incorporar finalment a la línia 5, que ja disposava d'una estació sota el carrer Provença.

Passeig marítim de 5 km i un llamàntol de luxe: ciutat ideal per recórrer a peu amb un castell medieval del segle X obert al públic

Llegir en Català
Publicada
Actualitzada

El metro de Barcelona ha finalitzat l'any amb prop de 480 milions de validacions, el que suposa un increment del 2,4% respecte al 2024.

Tanmateix, durant l'estiu es preveu una reducció del nombre d'usuaris habituals a causa dels talls de servei provocats per diferents obres.

Concretament, a la ciutat comtal, segons les darreres dades, es van registrar màxims històrics després de superar la xifra de 700 milions de validacions anuals.

Segons les dades de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) de 2024, la parada amb menys activitat és Casa de l'Aigua. Aquesta estació forma part de la línia 11 i està situada al districte de Nou Barris, concretament al barri de Trinitat Nova.

Tanmateix, hi ha estacions de metro a Barcelona que no reben cap validació perquè estan fora de servei o, com és el cas de la estació de Gaudí, que mai va arribar a funcionar. Des de la seva creació va estar fora de servei.

L'estació fantasma amb més història

Des de la seva construcció el 1968, l'estació Gaudí ha estat tancada al públic, convertint-se en una de les anomenades 'estacions fantasma' del metro de Barcelona. Situada entre les estacions de Sagrada Família i Sant Pau/Dos de Maig, serà possible recórrer-la mitjançant visites guiades que permetran conèixer com és aquest espai subterrani.

De totes les estacions fantasma que hi ha a la capital catalana, la de Gaudí és l'única de la xarxa de Transport Metropolità de Barcelona que no ha arribat a funcionar mai.

Les instal·lacions es van construir a finals dels anys seixanta amb l'objectiu que la parada Gaudí formés part de la línia 2, però amb la unificació de la L2 i la L5, va perdre tot el sentit. Com que l'estació de la Sagrada Família (que reunia ambdues línies) estava pràcticament al costat, l'Ajuntament va optar per descartar-la.

D'aquesta manera, la directora de la fundació de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Mònica Peinado, va explicar que "es van unificar les línies en una, deixant dues parades molt properes l'una a l'altra i es va decidir que entraria en funcionament l'estació de Sagrada Família, original de la L5, i en canvi l'estació de Sagrada Família de la L2, que era la de Gaudí, va quedar sense servei".

Un canvi de plans el 1970 en va alterar la història: el trajecte entre Sagrada Família i Horta es va incorporar finalment a la línia 5, que ja disposava d'una estació sota el carrer Provença (l'actual Sagrada Família). Així, la que avui coneixem com a Gaudí, tot i estar llesta, mai va arribar a entrar en servei.

En ocasions, les andanes han servit per a campanyes publicitàries o, amb motiu de la celebració dels 100 Anys del Metro, s'organitzen visites guiades i s'ha habilitat un espai expositiu.

Actualment, des de l'octubre de 2025, aquesta històrica estació de metro obre les seves portes amb visites limitades.